Punish the deed, not the breed!






CANE CORSO
- http://SaNNaS.deviantart.com

aneb jak je to s těmi bojovými plemeny

„Trestejte činy, ne plemeno!“ - to je poselství, které chci vyjádřit tímto článkem. Šílenství kolem tzv. bojových plemen můžeme ve světě pozorovat již několik let a v České republice také. Bohužel jsou někteří lidé stále přesvědčeni, že existují psí plemena, která jsou všeobecně zlá a agresivní od narození a většinou je marná má snaha jim vysvětlit, že agresivita u psů je spíše otázkou výchovy a někdy také chovatelství a že nejde o „výsadu“ určitých plemen.

Nejsem profesionální kynolog, ale své psy vychovávám víceméně úspěšně už téměř 7 let, od dětství se zajímám o psy a jejich výchovu a proto si myslím, že k tomuto tématu mám co říct. Dočtete-li tento článek do konce, přijde ke slovu i opravdový odborník.

 
- http://portokali.deviantart.com
 

Proč právě „bojová“ plemena? A která to vlastně jsou?

Název „bojová plemena“ je vlastně nesmysl. Někdo odvětí, že byl odvozen od dřívějšího použití těchto plemen ke psím zápasům, toto ale není ani zdaleka výstižné. Například Rhodézský ridgeback, dnes figurující na některých seznamech bojových plemen, není ani známým účastníkem ilegálních psích soubojů (byl používán k lovu zvěře, takže podle tohoto kritéria by do tzv. bojových plemen mohl patřit také bígl nebo výmarský ohař). Tím se dostávám k tomu, která plemena jsou vlastně považována za bojová. Každá země má na toto evidentně trochu jiný názor, seznamy bojových plemen (ať už oficiální nebo ne) se v různých koutech světa liší. V zásadě jsou za bojová plemena považováni psi typu bull, tedy Bullterier, Anglický buldok, Bullmastif, Stafordširský bullterier a Americký pitbullterier a dále také Americký stafordširský terier, Kerry blue terier, Argentinská doga, Bordeauxká doga, Brazilská fila, Anglický mastif, Dobrman, Italský corso pes, Neapolský mastin, Rotvajler, Shar-pei, Perro de Presa Mallorquin, Tosa-Inu, Rhodézský ridgeback, kříženci těchto plemen a další.

        
PERRO DE PRESA MALLORQUIN    ARGENTINSKÁ DOGA
- http://SaNNaS.deviantart.com         - http://xoss6.deviantart.com
        
ANGLICKÝ STAFORDŠIRSKÝ TERIER     NEAPOLSKÝ MASTIN
- http://anxietypatient.deviantart.com         - http://SaNNaS.deviantart.com

Věřím, že je špatné pokoušet se sestavit jakýkoliv oficiální seznam bojových plemen, protože takové pochybné seznamy mají jediný účinek – uměle v lidech, kteří se nevyznají v kynologii, vyvolávají strach z plemen, která si to vůbec nezaslouží, neboť nejenže nejsou více agresivní než jiné plemena, ale rozhodně si ani sama nevybrala to, že budou používána v ilegálních psích soubojích. To lidé se rozhodli, jak s nimi budou zacházet a zvláštní je, že je teď také lidé trestají za to, jak s těmito psy nakládali.


- http://stampsbysassawj.deviantart.com

 

Marný boj proti BSL


- http://tevy.deviantart.com

BSL (Breed Specific Legislation) je anglická zkratka pro to, čemu se u nás říká „psí zákony“. Odpůrci této legislativy zkratku také někdy vykládají jako „Bull Shit Law“, což znamená slušněji řečeno „Zákon na nic“. S tímto musím souhlasit. Naši zákonodárci, místo aby se zabývali tím, jak skutečně potrestat lidi, kteří nechají své psy naprosto bez výcviku nebo z nich nevhodným přístupem udělají nezvladatelná stvoření, raději omezí držení určitých plemen, podmíní ho zkouškami apod. Postupně možná chov těchto plemen další zákon zakáže. A až se s těmito psy naprosto skoncuje, přijde řada na další plemena, u kterých se energie a dominance začne zaměňovat za agresivitu. Nakonec může dojít i na Vašeho psa, pokud si to zákonodárci usmyslí. Co na tom, že lidé, kteří o těchto věcech rozhodují, třeba ani nemají doma žádného psa, co na tom, že je nezajímají názory skutečných odborníků.


- http://stampsbysassawj.deviantart.com

 

Jak je to tedy s tou agresivitou?

Velkou část veřejnosti si již média vychovala k obrazu svému a vysvětlila jí, že psi označovaní jako bojová plemena, jsou krvelačné bestie, jejichž jedinou zálibou je napadat vše živé, a že každý, kdo si takového psa pořídí, je chudák s nějakým komplexem. To se samozřejmě jedna velká lež, kterou ale bohužel média často lidem podsouvají a jak je vidět, stokrát opakovaná lež se stává pravdou.

Mnohá z těchto plemen jsou velmi energická a dominantní, jakož ale i jiná plemena, která na seznamu bojových plemen nefigurují. Energičnost a dominance jsou výrazné vlastnosti některých dalších plemen, například Hovawartů, rozdíl je pouze v tom, že u Hovawartů je (zatím) nikdo nevnímá jako něco špatného.


- http://stampsbysassawj.deviantart.com

Každý člověk, který si pořídí psa, by se mu měl věnovat a dát mu přesně to, co dané plemeno potřebuje. U těchto plemen je to mimo jiné důsledný výcvik a dostatek zaměstnání pro tělo i mysl. Například Americký pitbullterier je velmi inteligentní pes a proto potřebuje namáhat nejen svaly, ale i hlavu.


AMERICKÝ STAFORDŠIRSKÝ TERIER
- http://gimmixx.deviantart.com

Je jasné, že tato plemena nebudou pro ty, kteří se psy začínají a nemají ani nikoho, kdo by jim v počátcích pomohl. Dominance u psa není podle mě nic vyloženě špatného, stejně jako lidé se i psi rodí s dominancí nebo submisivitou. Dominanci je však u psa potřeba usměrnit natolik, aby respektoval svého pána jako vůdce smečky.

 
BORDEAUXKÁ DOGA                                             ROTVAJLER
- http://SaNNaS.deviantart.com                               - http://timosetae.deviantart.com


Proč mají mnozí tato plemena rádi

Pokud se psovi člověk dostatečně věnuje a dobře ho vychová, vrátí se mu jeho úsilí mnohonásobně. Věděli jste například, že Americký pitbullterier je výborný záchranář? A to nejen díky své obrovské výdrži, ale také velké lásce k lidem. Ostatně, kdo ho někdy viděl s dětmi (které má obzvlášť rád), ví, o čem mluvím. Stejně úžasné umějí být i psi Tosa-inu. Každého musí při setkání s nimi napadnout přirovnání „miloučký obr“. Anglický buldok, Stafordširský bulterier a další plemena jsou velmi oddaná svým pánům, mazlivá a většina z nich má i tu výhodu, že jsou zároveň sportovní a dokáží své pány doprovázet i na náročných túrách a účastnit se nejrůznějších akcí, jako jsou třeba tzv. pittbull show, na kterých můžete vidět neuvěřitelné psí výkony.

   
CANE CORSO                                ROTVAJLER 
- http://SaNNaS.deviantart.com      - http://timosetae.deviantart.com

RHODÉZSKÝ RIDGEBACK
- http://leaversdance.deviantart.com

Útočící psi

Nebudu předstírat, že znám příčinu každého útoku psa na člověka nebo na jiné zvíře, ale vím stoprocentně, že nejde o záležitost rasy. Neexistují totiž dobrá a špatná nebo hodná a zlá psí plemena, pouze dobří a špatní majitelé a pak také okolnosti, které mohou psa k útoku vyprovokovat. Noviny milují útoky psů na děti, to si pak přečtete něco o „rozzuřeném psu“, „bezbranném dítěti“ a „vyděšených rodičích“. V některých případech to může být pravda, ale bylo by velmi zajímavé dopátrat se příčiny útoku psa, který nikdy předtím neútočil a nebyly s ním žádné problémy. Popíšu Vám situaci, kterou jsem několikrát viděla na vlastní oči: dítě si na zahradě najde novou zábavu – trápit sousedova psa. Hází po něm kameny, kdykoliv se pes přiblíží k plotu, snaží se ho bodnout drátem nebo praštit kusem dřeva apod. Pes nemá kam utéct, protože když se přesune do jiného koutu zahrady a dítě na něj už nedosáhne drátem, alespoň po něm dál hází kameny. Když tohle spatří rodiče dítěte, maximálně ho okřiknou, což ale samozřejmě nepomůže. Pes si dobře pamatuje, kdo ho trápí a když po několika měsících tyranie objeví pootevřená vrátka, díru v plotu, nebo se mu podaří se podhrabat, pochopitelně svému trýzniteli vše vrátí. Může jít i o velmi klidného psa, ale ani takový milý klidný Leonberger nebude snášet neúnosné trápení. A ruku na srdce, kdo z nás by nic nedělal, kdyby byl v kůži takového psa? Zde absolutně nejde o agresivitu, nýbrž o to, že spousta lidí (a bohužel také dětí) se dokáže chovat opravdu krutě. A následky takového chování bývají většinou fatální pouze pro psa. Zatímco z trýznitele se rázem stává oběť, pes, ačkoliv se třeba jen bránil, na svou obranu může doplatit životem.

Další příčinou agresivity může být špatný výcvik a nedostatečná aktivita. Tady ovšem není rozdíl mezi tzv. bojovými a ostatními plemeny. Pokud nebudete vychovávat zlatého retrívra, „zvlčí“ úplně stejně jako třeba bordeauxká doga bez výcviku. Toto je důvod, proč zastávám názor, že za špatné chování psa by měl být trestán pouze majitel, nikoliv pes a už vůbec ne celá psí rasa.

Rozhovor s Gabrielou Pavlíčkovou, expertkou na výchovu psů a majitelkou jedné z nejúspěšnějších evropských chovatelských stanic psů Tosa-inu a Brazilská fila

Co si myslíte o českém návrhu zákona omezujícím držení tzv. bojových plemen, popř. i zahraničních zákonech omezujících či zakazujících jejich držení a chov?
Vzhledem k tomu, že se zabývám chovem těchto plemen, která jsou zařazena do tzv. bojových plemen,  tak se mě to dotýká. Stále pro mě zůstává záhadou, kdo vymyslel označení bojová plemena a podle čeho jsou tato plemena zařazena do sekce bojová plemena, nad tím mi opravdu zůstavá rozum stát!

Čím si podle Vás tato plemena vysloužila u mnoha lidí svou špatnou pověst?
Myslím, že ke “špatné pověstí” jim dopomohla média, víte ono není tak zajímavé a dobře prodejné  pokousání Zlatým retrievrem jako “pitbulem”.
Jsou podle Vás tzv. bojová plemena více nebezpečná než ostatní plemena?
Plemena, která jsou v této sekci zařazená by si měl pořídit člověk po důkladném přečtení o povaze a historii těchto plemen, většina z těchto plemen sloužila k lovu zvěře – např. Rhodézský Ridgeback - na lvy, Argentinská doga - divočáci…Tato plemena mají zvyšený práh bolestivosti a sklony k dominanci - jejich výchova by měla být důsledná od štěněcího věku.
Je podle Vás pravda, že tzv. bojová plemena běžně útočí na ostatní zvířata a na člověka bezdůvodně?
Pes, který je správně vychovávan a veden nikdy nezautočí bezdůvodně….
Jak dlouho se jich věnujete výcviku psů?
Výcviku psů se věnuji 16 let
Jaké jsou Vaše zkušenosti s výcvikem tzv. bojových plemen? Je podle Vás jejich zvládnutí těžší než zvládnutí ostatních plemen?
Na mé cvičiště dochází několik zástupců těchto plemen, snažíme se již v kurzech pro štěnátka je vychovávat důsledně a potlačovat jejich dominantní sklony, ale samozřejmě záleží hlavně na majitelích těchto pejsků.
Která plemena psů nejčastěji dostáváte k převýchově a jaké mají nejčastěji problémy?
Budete se divit, ale našimi nejčastějšími klienty jsou majitelé malých plemen - Kokšpanělů, Maltezáčků, taky Labradorů a Německých ovčáku. U malých plemen převáží agresivita k pánečkům a k ostatním psům, majitelé těchto plemen podceňují jejich výchovu. U Labradorů a ovčáků jejich velice temperamentní a divoká povaha, lidé si myslí, že labrador, jakožto pes, který slouží pro slepecké účely nepotřebuje žádnou výchovu, což je naprostý opak.
Ve Vaší chovatelské stanici se věnujete chovu hned dvou plemen, která jsou často považována za bojová. Čím si Vás tato plemena „získala“?
Plemena Tosa Inu a Brazilská fila mně získala svou otevřenou povahou, bezmeznou láskou a oddanosti k rodině, navíc hlavně fily jsou neúplatnými hlídači!

O plemenech tosa-inu a brazilská fila se více dozvíte na internetových stránkách chovatelské stanice Birengo http://www.birengo.info


BRAZILSKÁ FILA
- http://gordoxa.deviantart.com

Co dodat

Na závěr bych chtěla dodat, že lidé, kteří tak volají po znevýhodňování tzv. bojových plemen, by se měli více dívat kolem sebe. Zjistili by, že agresivní psi se nacházejí mezi zástupci všech plemen, že agresivita není výrazná u žádného plemene a možná by zjistili, že špatné chování psů nevychází z genetiky, ale převážně z výchovy. Dále bych chtěla říci novinářům, že stále více zapomínají na objektivitu a všem čtenářům zděšeným z článků o krvelačných bestiích bych doporučila, aby se zamysleli nad tím, proč zvíře útočilo. Bylo to výchovou, nemocí nebo třeba tím, že oběť není oběť, ale útočník, který útok psa vyprovokoval?


KŘÍŽENEC ŠARPEJE A AMERICKÉHO PITBULLTERIERA
- http://paleypeach.deviantart.com

Další obrázky

   
CANE CORSO                             AMERICKÝ PITBULLTERIER
- http://SaNNaS.deviantart.com   - http://anxietypatient.deviantart.com
    
ČAU-ČAU                                                                                       ANGLICKÝ MASTIF
- http://delmuro.deviantart.com                                                      - http://deefilly.deviantart.com

   
RHODÉZSKÝ RIDGEBACK         ČAU-ČAU
- http://SaNNaS.deviantart.com  - http://petrius.deviantart.com

  
CANE CORSO                                  BORDEAUXKÁ DOGA
- http://SaNNaS.deviantart.com        - http://SaNNaS.deviantart.com
    
ROTVAJLER
- http://voidcontext.deviantart.com    - http://stampsbysassawj.deviantart.com


CANE CORSO
- http://SaNNaS.deviantart.com


ROTVAJLER
 - http://timosetae.deviantart.com

Odkazy

Děkuji všem skvělým fotografům a umělcům, kteří mi dovolili použít pro tento článek jejich díla. Pod každým dílem naleznete odkaz na internetovou stránku autora a zde jsou odkazy ještě jednou v abecedním pořádku:

http://AnxietyPatient.deviantart.com
http://Bunnybunbunbunee.deviantart.com
http://deefilly.deviantart.com
http://DelMuro.deviantart.com
http://gimmixx.deviantart.com
http://gordoxa.deviantart.com
http://leaversdance.deviantart.com
http://paleypeach.deviantart.com
http://Petrius.deviantart.com
http://SaNNas.deviantart.com
http://StampsBySassawj.deviantart.com
http://Tevy.deviantart.com
http://Timosetae.deviantart.com
http://voidcontext.deviantart.com
http://Xoss6.deviantart.com

Děkuji také paní Pavlíčkové za to, že mi poskytla rozhovor:
http://www.birengo.info


Další zajímavé stránky:
- Otevřený dopis poslancům, senátorům a médiím
-
Web proti BSL (anglicky)
-
Pit Bull Informational Pages (anglicky)

Comments

8 Responses to “Punish the deed, not the breed!”

  1. Franta on October 1st, 2008 11:08 pm

    Ahoj Petro,
    toz zajimavy clanek, ale je v nem dost veci, se kterymi nesouhlasim.. Jedna vec je psy milovat, druha je pak tolerovat, ze ne kazdy je z nich takhle nadsen – a svoboda kazdeho konci tam, kde zacina svoboda druheho. Doufam.
    Muj nazor je, ze je dost podstatny rozdil, jestli se na Tebe (a to z jakehokoliv duvodu) vrhne hovadopes typu pitbull, doga nebo dobrman, a jestli stejnym zpusobem zautoci civava nebo trebas jezevcik. Tohle je objektivni meritko mozneho zraneni, ktere Ti pes muze privodit. Taky si myslim, ze pes, vyslechteny pro lov, je k nemu predurcen nejen fyzicky, ale i pudove, psychicky – a tedy ano, takoveho psa lze vychovat k naproste poslusnosti/neagresivite, ale jen v rukou odbornika, ne metodou pokus – omyl. Je to ziva bytost se svou hlavou, ve ktere se kloubi vycvik s pudy. A ted takova otazka – kolik procent majitelu takovych psu (rekneme „bojovych plemen“, ktera vyjmenovavas na zacatku clanku) dopreje temto tvorum 100% vycvik, travi s nimi dost casu a psi vyrustaji podle Tebou popsaneho idealu k „rodinnym pratelum, zvlaste pak deti“? Podle me to je hodne malo. Hodne moc malo! Jsou to pitomci, protoze jak rikam, kdyz se vykasles na vychovu jezevcika, nic moc se nestane; kdyz to same udelas s pitbullem, pruser je na ceste. Do ted neexistuje legislativa, ktera by umoznovala takoveto lidi potrestat, resp. pruserum predchazet. Jsou v podstate dve moznosti – bud tyrani zvirat (ale to je minimum, ze..), nebo ublizeni na zdravi/s nasledkem smrti. Za to, ze na psa kasles a nevychovavas ho Ti nic nehrozi. O navrhu psich zakonu jsem slysel jen povrchne, z medii, nestudoval jsem to, takze jen tak popremyslim. Jsem docela rad, ze se zakonodarci vydali cestou prevencni a rozhodli, ze kdo si chce poridit hovadopsa, mel by dolozit, ze ho cvici, vychovava a ze takovy pes ma vhodne zivotni podminky. Kdo to s temito plemeny mysli vazne a chce je nadale mit jako sve milacky, tomu to problem delat nebude - stejne by pro ne chtel to nejlepsi, cvicil je a vychovaval. Zamezi to ale takovym tem vesnickym magorum, kteri si koupi stene hovadopsa, uvazou ho na retez a kazdy den mu hodi kus masa. Podle meho nazoru je to krok spravnym smerem. Utoky psu tu jsou, nektere z nich jsou extremne nebezpecne (viz uvodni deleni psu) a je treba s tim neco delat. Problem vidim v specifikovani terminu „hovadopes“, ale s tim uz si nejak poradi. Ja osobne bych to rozsiril jeste o dost ras; kdo chce chovat velkeho psa, at se o nej stara – prokazatelne; az mi totiz ukousne prdel, bude pozde nekoho trestat..

  2. Portokali on October 2nd, 2008 12:19 am

    Franta: Tak asi se budeš divit, ale majitelé toho, čemu říkáš “hovadopes”, se obecně svým psům věnují daleko víc, než majitelé některých malých psů. Běž se někdy mrknout třeba na cvičák. Celý poprask kolem velkých psů je opravdu jen kvůli pár nezodpovědným lidem. Mimochodem, takový jezevčík je plemeno vyšlechtěné pro lov (narozdíl od pitbula, staforda a podobných, kteří jsou už dlouhou dobu vedení m.j. k záchranářině) a i jezevčík umí způsobit velmi vážná zranění (jako i jiní malí psi). A tady nemluvím o nějakém škrábnut zubem. Už jsi někdy viděl třeba jezevčíka zakousnutého do zápěstí? Majitelé velkých psů a tzv. bojových plemen rozhodně svobodu ostatních neomezují víc než majitelé jiných psů. Naopak většinou platí, že větším psům se lidé více věnují a o těch malých si často myslí, že nepotřebují výcvik a z toho pak jsou četná napadení malými psy, která se dějí a někdy jsou dost krvavá, ale pro novináře méně zajímavá.

  3. Franta on October 3rd, 2008 5:07 pm

    “Tak asi se budeš divit, ale majitelé toho, čemu říkáš “hovadopes”, se obecně svým psům věnují daleko víc, než majitelé některých malých psů.”

    Souhlasim s Tebou; vsak jsem to taky v tom prispevku nepoprel. Porad si ale myslim, ze je to jen zlomek vsech majitelu velkych psu. Maly zlomek.

    “Celý poprask kolem velkých psů je opravdu jen kvůli pár nezodpovědným lidem”

    Opet souhlasim. mozna je jich ale vic nez par.. Nevim, v jakem prostredi se pohybujes Ty, ale ja bydlim na vesnici a vim, jak to tam chodi. Kazdy druhy tam ma velkeho psa. A nez by se psem chodili na cvicak, to se ho radeji zbavi. Vycvik pokus - omyl, zadne prochazky, kaslou na neho.. bo pes ma hlidat barak, tak at hlida, ne?

    ” i jezevčík umí způsobit velmi vážná zranění ”

    No umi.. ale sama uznej, ze pravdepodobnost, ze Te vazne zrani nasrany jezevcik a pravdepodobnost, ze Te vazne zrani nasrana doga je nesrovnatelna! Dyt se na ty psy podivej.. Mi to pripada teda naprosto jednoznacne. Vetsi pes = vetsi/tezsi zraneni pri pripadnem utoku.

  4. Portokali on October 3rd, 2008 6:17 pm

    Franta: To se myslím pleteš, když se pes opravdu naštve, tak je pravděpodobnost zranění stejná bez ohledu na to, jaké plemeno to je. A pravděpodobnost, že tě pokouše jezevčík nebo kokr je větší, než že se do tebe zakousne německá doga, která má dalko mírnější temperament. To je to, spousta lidí automaticky předpokládá, že velký pes je pokouše. To je blbost, je jen málo psychicky nestálých velkých plemen, labilita a přehnaná dominance je typická spíš pro některá menši plemena - kokr, toy pudl (hlavně aprikot) a v poslední době jsem viděla pár nezvladatelných zlaťáků a labradorů. Nebála bych se, že třeba tosa bude útočit víc než např. maltézáček. Navíc, jak už zmínila p. Pavlíčková, socializovaný pes nezaútočí bezdůvodně a to je velká pravda, na kterou by lidé neměli zapomínat a spíš se někdy víc ptát, proč pes útočil a jestli k tomu náhodou neměl dobrý důvod.

  5. Franta on October 3rd, 2008 9:54 pm

    No, je to nekoncici diskuze; chtel jsem jenom pridat svuj pohled na vec. Problem, ktery Ty nechces akceptovat, je ten, ze kdyz uz na Tebe zautoci pes, tak maly pes Ti neudela takove zraneni, jako pes velky. A je fuk jestli mali psi utioci casteji, jestli maji horsi vychovu, nebo ne. Pokud dojde k utoku, radsi se necham pokousat od jezevcika nez od pitbullteriera. Ale asi to ma kazdy jinak ;). Proste si myslim, ze 100 utoku maleho psa je zlo, resitelne nahradou skody, 1 utok velkeho psa je vetsinou pruser s daleko vaznejsimi nasledky. Nejak by se podle me mel regulovat chov velkych psu. Ale nevim, jak vypada tenhle zakon a tipl bych, ze to zadna slava nebude; rozhodne tam hraje roli populismus, tak nejak se zavdecit vetsine a pejskari at si to odserou.. Hold chce to najit nejaky kompromis, kdy budou nastavena nejaka pravidla pro chov velkych plemen, ale tak, aby zbytecne nebuzerovaly chovatele a zaroven regulovaly podminky chovu. Ale jak vyresit kontrolu “vychovy” psu, jak zamezit byrokracii a obstrukcim, to netusim. Jsi pravnicka, tak se do toho pust a neco vymysli! :) Protoze myslim, ze je ve spolecnem zajmu nas nepejskaru a vas pejsakru, aby se nejak potrestali (ci lepe, aby se vubec nevyskytovali) ti blbci, co si poridi velkeho psa, nezvladaji ho a ohrozujou tim sve okoli. O pitomcich, co psy drazdi a vyprovokuji k utoku, ani nemluve.
    Neber to nijak zle, jen jsem chtel ukazat druhou stranu mince. Psi jsou vlastne fajn ;)

  6. Portokali on October 3rd, 2008 10:38 pm

    To ale fakt není pravda, útok většího psa neznamená vždycky větší škodu. Vím o labradorovi, který zabil člověka, o španělovi, který skalpoval, apod. Navíc, pokud opominu úplný amok, tak mnoho větších psů se dost často jen “ožene”, kdežto některá menší a labilní plemena přecházejí do daleko agresivnějších útoků (nemluvím o 100 % případů). Navíc, jak chceš určit, která plemena už jsou dost velká na nějakou tu regulaci? Pokud mi někdo bude tvrdit, že třeba Stafordširský bulterier je už svou výškou a váhou nebezpečný (35 - 40 cm, psi do 17 kg, feny 10 - 15 kg), pak by to stejné muselo potkat i třeba zlatého retrívra. A kdo bude lidem dávat certifikáty a posuzovat jejich způsobilost chovat velkého psa? Prvních pár várek lidí to dostane zadarmo, protože ve zkouškách bude binec a někdo na to půjde přes kontakty a pak se z toho stane nesmyslně složitá a výdělečná činnost se stále težšími pravidly (napadá mě, něco jako dnes anglické zkoušky FCE a CAE) a nakonec každý, kdo bude moc chtít, si ten papír sežene, i kdyby se o toho psa postarat neuměl. Něco jako velikost je hrozně nespravedlivé kritérium, stačí třeba porovnat tolik omílaného anglického kokra a leonbergera. Leon může mít tak 80 cm v kohoutku a 70 kg, je to plemeno známé obrovskou trpělivostí, snášenlivostí a zvýšenou odolností na hluk, používá se při canisterapii (tedy mimořádně klidné a mírné plemeno), naproti tomu ten kokr (i když mnohdy taky moc fajn pes), rozhodně není tak klidný ani mírný a jako plemeno má na svědomí určitě více napadení než leon a to má 38 - 41 cm a do 14,5 kg. Není vůbec možné spravedlivě určit, chov kterých plemen by se měl regulovat. Lidi si jen myslí, že velcí psi mají na svědomí horší věci, ale to je všechno vliv médií, kdo se o psy trochu víc zajímá, ví, že to prostě není pravda.
    Všem majitelům kokrů - vážně nic proti nim, španěle mám všeobecně ráda, ale mám pocit, že už pěkných pár let se nám tu objevuje v případě anglických a amerických čím dál více přešlechtěných psů s poruchami chování.

  7. Poison Creeper on October 13th, 2008 3:50 pm

    thank you so much for this article. it was so needed. I will spread it around and post the link to it in my pages (myspace, lastfm and blogspot).
    thank you
    ~S~

  8. Portokali on October 13th, 2008 8:32 pm

    Poison Creeper: Thanks a lot, the support is really appreciated:)

Got something to say?